Wednesday, May 27, 2015

The Lunar Chronicles på Modernista

Annat nytt som jag såg i bokhandeln: Cinder i svensk pocket. Det är Modernista som ger ut den (och småningom också resten av serien) och många av deras omslag är ju helt genialiska medan vissa känns lite "eeh...?". Mina motstridiga tankar:


1. WOW. Alltså, Marina Bychkovas dockor.

2. Men Cinder handlar väl om en tuff tonårstjej (som råkar vara en cyborg) som räddar världen/solsystemet? Inte en hjälplös/passiv "docka". Och medan jag förstår sagoidén (Cinder är en scifi-tolkning av Askungesagan) så ser de här också lite ut som sånadär verklighetstrogna sexdockor i typ "storlek tolvåring".  Inte så fräscht.

3. Är Cinder ens vit? Någon som har läst boken och vet? Jag vet inte varför jag har för mig att hon inte är det.

4. Rätt söta är de ändå? Och effektfulla.

5. Jo, jag har Cinder i min kindle och ska läsa snart. Verkar ju vara min tekopp, helt klart.

2 comments:

Sofia Fritzson said...

Jag gillar de vanliga omslagen bättre.

Fridolina said...

Ja - de är ju snygga och stilrena! Gillar särskilt Cress!