Saturday, October 15, 2011

På flygbussen

På bussen från flygfältet imorse (alltså då jag hade följt Nessie till flyget) fick jag höra lite rikssvenska. Det var två damer med en massa ungar (okej tre kanske) och den ena (damen) frågade busschauffören om priset och han meddelade antagligen att det var gratis med barnvagn och det sa damen då åt sin väninna/syster/moster/livspartner eller vad hon nu kan ha varit och fortsatte med att tillägga att hon hade frågat chauffören på engelska. En av ungarna som var lite äldre (sådär i talålder) frågade varför hon hade gjort det och hon försökte då förklara att det är så att de flesta i Finland inte kan svenska och inte vill kunna svenska och han fortsatte med sina varför (stryk det där med talålder förresten - han var i en varförålder), och hon förklarade att man har varit tvungen att lära sig svenska i Finland och när man måste göra någonting så är det inte så kul, eller hur? Jag kände liksom att jag ville lägga mig i men det gjorde jag ju självklart inte. Och vad skulle nu jag ha haft att tillägga egentligen.

2 comments:

Anonymous said...

Men hon var välinformerad iaf! De flesta svenskar vet ju knappt att vi pratar svenska i Finland.

Fridolina said...

Jovisst, dom var ju insatta. Bara det att dom reser till Finland säger ju en hel del. Jag hörde något om att de oftast brukar vara i Finland om somrarna men oftast inte i Helsingfors och att de har bekanta/vänner/släktingar här. Så jobbigt med svenskar som inte har koll! Det är ju faktiskt deras histora också. För att inte ens tala om finnar som inte har koll...