Thursday, November 19, 2015

90s Playlist

"Umm how are we going to make sure we're both in the picture?" I asked.
"I don't know. I've never tried to take a picture of myself."
"Seems weird, huh?"
- Little Red Thong, Jennifer Blackwood


Såhär skrev jag om den här tidigare:

En antologi full med nittiotalsnostalgi i novellform. 90s Playlist består av sex noveller som utspelar sig på 90-talet och bäst av allt: det hör en låt till varje berättelse! Jag har hittills bara läst den första, My Strongest Weakness av Brighton Walsh, som handlar om en piercad punktjej och en populär fotbollskille. Så himla söt. Gav mig nittiotalsfilmvibbar. Och låten som hör till den novellen är Janet Jacksons If. Som jag kan ha lyssnat på cirka femton gånger idag redan. Så. Jäkla. Bra.

Den där första novellen visade sig vara den bästa men ni är säkert intresserade av vad jag tyckte om de andra fem novellerna och framför allt förstås vilka låtar som hörde till (PRIORITIES). 

Audra Norths Worthwhile handlar om en tjej som åker till England på utbyte med sin pojkvän. Sedan gör pojkvännen slut typ andra veckan där och sedan hittar hon en snygg britt och slutet gott allting gott. Jag var väldigt meh över det hela. Låten var REMs Half a World Away. A+ musikval.

Lorelie Browns Creep började lovande: Roni lives for the raves in Oakland’s warehouse district. Dancing till dawn in white gloves under black lights breathes life into her soul. Den världen var fascinerande att läsa om men sedan dyker en rik man upp och löser alla problem. Hmf. Låten är Creep av Radiohead. Aww.

Jag gillade Rebecca Grace Allens Smells Like Teen Spirit. Visst låter det här bra?: Rory Stone's days of grunge and poetry are behind her, (vet den känslan) her reality now in bags of Arabian brew, and counting the change in the tip jar. Can indie singer James Griffith rock her muse back into the present? Spoiler: JA, det kan han. Och låten till den här är förstås Nirvanas Smells Like Teen Spirit.

Amy Jo Cousins novell var den jag såg fram emot mest eftersom hon är awesome (check out hennes gratisnovell om ni är nyfikna!) och den enda av de här författarna som jag kände till sedan tidigare. Hennes The Belle vs. the BDOC levde tyvärr inte upp till sin fulla potential. Helt klart läsvärd ändå. BDOC står tydligen för Big Dyke On Campus. Åtminstone i den här berättelsen gör det det. Vår BDOC Florence råkar förolämpa Shelby (the Southern Belle) och det ena leder till det andra och snart är de mitt inne i ett episkt Assassin-krig på campus. Och så hamnar de ju i säng också förstås. Musik: Possum Kingdom, The Toadies. 

Jennifer Blackwoods Little Red Thong handlar om ett gäng ungdomar på spring break cruise och det var precis lika jobbigt att läsa om som det låter. Till tonerna av The Thong Song. *ryys* 

Sammanfattningsvis: tre riktigt bra romancenoveller, två huvudpersoner som jobbar i skivbutik, och åtminstone en rutig flanellskjorta per novell. Tummen upp, helt klart värt det.

No comments: