Friday, November 20, 2015

Det har alltid varit du

   När telefonen återigen ringer rycker hon åt sig luren och svarar.
   "Vad hände?" säger Jonna.
   "Jag, eh, öh, det var en man."
   "Jag har aldrig hört dig stamma över en man förut," säger Jonna och låter intresserad. "Vem är han? Berätta mer."
   Jill stirrar på röran av kaffeblöta kalenderblad. "Mitt skrivbord är förstört."
   "Va? Vad gjorde ni på det?"
   Jill suckar. "Har du ingen blomma som du kan vattna istället för att trakassera mig?"


Sofia Fritzsons Det har alltid varit du består av sju fristående romantiska och vardagserotiska berättelser. Det var en kul överraskning att de faktiskt alla hör lite ihop trots att de är fristående. Kändes som en blinkning till gamla, erfarna romanceläsare som är vana med långa serier. 

Jag gillar verkligen hur vanliga de här personerna känns. Det är så himla uppfriskande med huvudpersoner som inte lever superglamorösa och dramatiska liv och som ändå får sina happily ever afters. Och jag vet vad ni tänker, det är väl inte så konstigt att det är ovant om man mest läser viktoriansk romance med drakar och demoner (typ) men det är ju inte bara det jag menar.

Novellerna är ändå för korta för att jag ska bli riktigt involverad i och känna för de här personerna och relationerna. Fast jag är imponerad av hur mycket som ändå ryms på så få sidor - personligheterna kommer tydligt fram med små medel t.ex.

Mina två favoritnoveller handlar båda om par som varit tillsammans länge (Jessica & Andreas och Jimmy & Tess) och det är kanske inte så konstigt att jag var mer involverad där eftersom det redan fanns en tydlig känslomässig grund. Det var också de två noveller som liksom borde vara tråkiga pga Väldigt Mycket Vardag och det fick mig bara att gilla dem ännu mer.

Hursomhelst: det här formatet är perfekt för både sträckläsning av hela boken och för att läsa dem en och en när man har en kvart över. 

PS. Jag känner Sofia via bloggen eftersom hon har sjukt bra boksmak (hehe) och hon var jättesnäll och skickade den här åt mig. Så jag är säkert liiite partisk.

2 comments:

Sofia Fritzson said...

Vad roligt att du gillade det vardagliga :) Dessutom är det så kul att höra vilken novell som folk fastnar för, man brukar alltid ha en personlig favorit :)

Fridolina said...

Ja jag kan tänka mig att det är intressant :)