Thursday, November 19, 2015

Förnuft och känsla

Terrordåden i Paris påverkade mig betydligt mer än något terrordåd i Libanon någonsin skulle kunna göra. Paris är närmare på så många sätt. Om vi jämför så var nog terrordåden i Oslo 2011 de som slog mig allra hårdast. För att herregud norrmän - de liknar mig så mycket och deras liv liknar mitt så himla mycket.

Precis som att jag blir betydligt mer förbannad av att läsa en rasistisk kommentar av någon som jag är vän med på Facebook än av någon random typ som kommenterar på en nyhetsartikel. Även om det vore precis samma kommentar! Och all fientlighet mot syriska och muslimska flyktingar som har bubblat upp på sistone irriterar ju mig och så men det är bara den i Finland (och kanske Sverige) som gör mig direkt illamående. Sådär att nu måste jag ta en paus och göra yogaandning en stund för jag klarar inte av att läsa de här nyheterna.

Det verkar hörni nästan som att räckvidden för mina känslomässiga reaktioner på saker inte är oändlig. Och THANK THE EVERLOVING FUCK för det.

Jag måste ju ändå påpeka att jag inte tror att något är viktigare och hemskare bara för att jag personligen råkar känna starkare för det. Och jag har jobbat inom ett serviceyrke så jag vet att en skrämmande stor del av världens befolkning inte riktigt verkar ha det här på klart.

Därför kan det löna sig att stiga ur sitt eget lilla huvud ibland. Läsa en bok eller nåt. Tipstips!

No comments: