Thursday, November 12, 2015

Romancenytt

Sorry, falskt alarm. Nya Milan, Once Upon a Marquess, kom inte ut i tisdags utan kommer först 1.12. Vilket är ganska snart ändå. Tydligen kollar jag Milans hemsida oftare än hon gör själv för där stod fel info ganska länge.

♥ Istället köpte jag Alexis Halls For Real. Jag har velat ha den ända sedan jag läste och gillade hans Glitterland och den har varit så himla dyr (för en e-bok) men nu är den till salu för 3,99$. Så. Dessutom snatchade jag två gratisnoveller också. (#First Impressions #Second Chances och What This Woman Wants så det känns ju helt som att jag vann på den affären. Alexis Hall har också en (steampunkig) gratisnovell förresten: There Will be Phlogiston.)

Simona Ahrnstedts En enda natt kommer ut i USA i juni och har fått ett alldeles unikt och superhäftigt omslag! Ska bli spännande att se hur den tas emot i USA. Jag tror att många är intresserade av skandinaviskt.

Meanwhile i svensk tv: Kulturnyheterna gör ett kort reportage om Simona och romance som de illustrerar med 40 år gamla böcker. Simona kommenterar det här i ett blogginlägg med den talande rubriken:

"Jag tänkte vi skulle vara lite wild and crazy och NYSKAPANDE och illustrera inslaget med 40 år gamla böcker. Bra idé va? Helt ny. Aldrig gjord. Åsså har vi ett hånglande par."

(Läs också hennes väldigt pedagogiska tips till journalister som tänker skriva om romance.)

Bokhora berättar om Queerlequin - ett projekt som strävar till att ge ut normbrytande romance utan destruktiva stereotyper och det låter ju alldeles underbart! Sponsra (och förhandsbeställ) på Kickstarter!

Meanwhile så ska svenska Harlequin för första gången ge ut en svensk romance - dvs inte översatt! - och det blir en kärlekshistoria mellan två kvinnor under mitten av 1800-talet och ni förstår ju att jag måste ha den. De söker också illustratör/formgivare för omslaget och herregud så många idéer jag har men jag är tyvärr ingen illustratör/formgivare och jag hoppas verkligen att det jobbet går till någon som är uppgiften värdig. (Simona tipsade om det här på facebook, hade inte hört om det tidigare. Jag rekommenderar att följa henne på fb om du vill hålla dig up to date med romancevärlden.)

♥ På tal om Harlequin så har de en MEGA SALE just nu. Smart Bitches har rekommendationer, många bra tips i kommentarsfältet också. Harlequin har ju typ ALLT. Allt från gay space opera till lesbiska superhjältar. Allt från Jeannie Lins fantastiskt välresearchade och spännande böcker som utspelar sig under Tangdynastin i Kina till underbara, ehhm, *klassiker* som The Playboy Sheikh’s Virgin Stable-Girl (gör er själva en tjänst och läs Smart Bitches recension på den!).  

♥ För att illustrera det här redan ganska långa inlägget vill jag avsluta med tre sjukt snygga romanceomslag jag stött på på sistone:


Åh Heidi Cullinan, vad har du offrat till omslagsgudarna för att förtjäna det här mästerverket? För det är hursomhelst absolut värt det. (Gillar också omslagen i hennes Love Lessons-serie och har den första av dem i min kindle.)


The Heist är en gratis e-bok (sorry, den var gratis, nu kostar den nån dollar) så jag behövde inte så mycket övertalning precis. Ett fantastiskt omslag räckte bra. Och så det att titeln och omslaget verkar utlova juveltjuvstjejer. I'm in! (Gillar ju sånt.)


Vadå? Jag gillar råsa. Olivia Waite bloggade om den så jag blev nyfiken.

Oj. Nu kollade jag upp det och det visade sig att alla de här tre är självpublicerade! Så högst antagligen har författarna också valt sina egna omslag. Det som gör det extra intressant är att Cullinans och Mynx böcker har getts ut tidigare av olika förlag. Så man kan jämföra. Inte alls lika snygga och betydligt mer traditionella är de här gamla omslagen: Dance With Me och The Heist.

Jag har märkt av det här tidigare, att förlagen är noggrannare med att böckerna ska gå att genrebestämma (helt förståeligt) medan självpublicerande författare vågar ta ut svängarna mer med omslagen. (Och litar på att kunna marknadsföra dem till sina läsare ändå?) Dessutom (och det här är svårare att förstå) verkar omslagen till självpublicerade böcker ofta vara mer thumbnail-kompatibla dvs. funka bra i litet format. De här exemplen illustrerar det fenomenet rätt bra också tycker jag.

2 comments:

Sofia Fritzson said...

Vad spännande med omslagen, tittade in på de tidigare och de var ju inte alls lika fina som de självpublicerade, mycket intressant!

Fridolina said...

Verkligen! Och ditt omslag passar ju in här också tycker jag. Konstigt att förlagen är så mycket mer konservativa - för jag gissar att det handlar om det. Inte ändra på fungerande koncept liksom...