Wednesday, November 25, 2015

Francesca

"En Alaniskväll innebär att lyssna på Alanis Morissette-låtar som innehåller mycket hämnd och ilska riktad mot män. Vi fortsätter med Tori Amos och Jewel. Så där mycket hat och depression får mig att må illa, fast det kan också vara ett resultat av Pringleschipsen som jag åt, varvade med chokladkex. "


Ni vet när man läser John Green och undrar var alla de där tonåringarna fanns när man själv var sexton. Inte så med den här boken.

Han knuffar till mig, vräker nästan omkull mig.
"Vet du hur man konverterar noter till tabulatur?" frågar han mig med sin iq-befriade röst.
Jag låtsas inte om honom.
"Är du utvecklingsstörd?" undrar han.
Jag ignorerar honom.
"Vet du någonting alls?"
Och det ska komma från det stora kunskapsoraklet.
"Gör du det?" pressar han.
"Jag vet att du är ett kukhuvud, och som läget är nu är det allt jag behöver veta", säger jag rakt ut.

Saving Francesca (eller bara Francesca som den heter på svenska för jag läste den på svenska för se så snygg den är ja jag är ytlig och också snål) handlar om sextonåriga Francesca Spinelli i Sydney som har ett ganska så förjävligt år. Hennes nya skola är en gammal pojkskola som bara nyligen börjat ta in flickor och det går ju inte så smärtfritt. Och hennes mamma stiger inte upp ur sängen.

Jag tyckte ännu bättre om den här än Marchettas succébok Jellicoe Road. Den är så varm, och mänsklig och innehåller en av mina favoriter: människor som är väldigt olika och egentligen inte alls gillar varandra blir vänner och är superlojala och fina och aww *snyft*.

Vet inte varför jag skriver så här långt då min tvåordiga Goodreadsrecension funkade alldeles utmärkt på min kompis (som läste och älskade den!):

FrancescaFrancesca by Melina Marchetta
My rating: 5 of 5 stars

Fucking amazing!

View all my reviews

No comments: