Thursday, March 15, 2012

Highlights från veckan i Österbotten

Nu är det här inlägget ju supergammalt då jag började på det för en vecka sedan. Men kanske inte det gör något. Det handlar om den där veckan jag tillbringade i Österbotten. Vi såg Pleppo Live, mamma och pappa lagade god mat, Helge och Hugo var gulliga och utöver det fanns det några highlights som jag tänkte dela med mig:


På torsdag kväll (eeh, två veckor sedan) bestämde vi oss för att prova på någonting som man aldrig gör i Närpes. Vi tänkte gå nyktra till baren. I Närpes går man bara inte till baren sådär bara på en öl på en vardagkväll. 

Vi kollade för säkerhets skull på nätet så att baren säkert har öppet och jovisst, det hade den ända till 22 så vi skulle hinna bra med en öl om vi gick lite över 20. Vi promenerade in till "stan" och mötte några bilar och några hundägare. Little did they know vart vi var på väg och vilka wicked, wicked plans vi hade i våra deteriorated minds. När vi närmade oss såg vi hur mysigt och varmt det såg ut därinne. Tomt också, men det gör ju inget och det hade vi räknat med. När vi kom fram till dörren såg vi en lapp: "Vi stänger 21.00 idag". Klockan var 20.53. Jaha. Just så. När vi vände om och började gå tillbaka kom de första dropparna av ett lätt men bestämt duggregn. Glad semester Nessie!



Den där natten när Nessie hade somnat för längesen och jag läste en Julia Quinn och fick ett meddelande av Olga om att hon också läste en Julia Quinn, en som hon hade lånat av mig. Moahaha, jag har totally lockat henne över till The Dark Side. Och med Dark menar jag väldigt, väldigt pastellig.



Tomatsoppan. Herregud, tomatsoppan. Vi använde ungefär det här receptet. Så stekte vi rostat bröd (i trianglar, fancy!) i olivolja och vitlök och åt till. Nessie stekte dessutom bacon och kantareller till, att sätta i soppan. Som om inte det vore nog så fanns det getost i kylskåpet - perfekt att ha i soppan också.

Visst låter det himla vuxet? Nu om ni tänker att "hjälp, har Frida blivit vuxen, nej nu faller hela min världsbild det här är bara feeel!!" så kan jag lugna er med att påpeka att vuxet inte alls behöver betyda tråkigt, vuxet kan vara spännande och trevligt och framförallt när det kommer till matlagning - gott! (Jag kan också påpeka att min uppgift i det hela var att rulla kokosbollarna (efterrätten) medan Nessie rörde ihop soppan och försökte undvika att få mina flottiga kokosbollshänder över hela köket.)


Pubkvällen i Korsnäs med livemusik och så den där efterfesten var nog rätt awesome. Jag har inte festat i Korsnäs på evigheter så därför var det extra kul att se att allt var som det brukar. Skillnaden bara att där fanns helt sjukt unga människor. På efterfesten fick jag öl och massage och Nessie förlorade sin jacka (men fick den tillbaka följande dag). Hans fb-uppdateringar under natten:

"Världens bästa efterferst mitt i Korsnäs! Ha supi bort jackon. Om nar ha sitt on så e vi säkert bekant nu! Hej bara!"

"E finns in flygbiljett i vänster framfeckon om personen i fråga vill flyg från Hfors ti Vasa i december 2011."

No comments: